Berita!!? - Perlu Hormat Al - Quran



Paderi Terry Jones yang sebelum ini pernah mencetuskan kontroversi kerana sikap biadabnya, sekali lagi bertindak kurang ajar membakar al-Quran dan gambar yang didakwa sebagai Nabi Muhammad SAW kononnya tanda protes atas tindakan Iran memenjarakan seorang lelaki murtad, Youcef Nadarkhani.

Akhbar The Sun Gainesville, kelmarin melaporkan, protes yang dihadiri hanya kira-kira 20 orang itu turut disiarkan secara langsung menerusi Internet dan rakaman videonya telah dimuat naik ke dalam laman video, YouTube.

Dalam satu kenyataan, seorang tenaga pengajar di universiti swasta di Kabul, Jamshed Hashimi berkata, pihak berkuasa Amerika Syarikat (AS) perlu mengambil tindakan tegas terhadap Jones kerana ia sememangnya menyinggung perasaan orang Islam.

“Jika tidak, kumpulan militan pasti akan mengambil peluang untuk ‘menghukumnya’. Islam tidak membenarkan umatnya menghina agama lain, jadi penganut Kristian terutamanya dia sebagai seorang paderi juga perlu menunjukkan rasa hormat terhadap al-Quran,” jelasnya.

Difahamkan, paderi Nadarkhani, 34, ditahan pada Oktober 2009 dan dijatuhi hukuman mati kerana murtad semasa berumur 19 tahun tetapi dibicarakan semula pada akhir September 2011, namun keputusannya tidak dihebahkan kepada umum.

Pada Mac 2011, tindakan pembantu Jones membakar al-Quran telah mencetuskan keganasan di utara Afghanistan sehingga menyebabkan sekurang-kurangnya 12 terkorban.



-Sumber-

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Lain!!?