Hahh!!? - Lelaki Ini Membuat Permohonan Untuk Mati



Tony Nicklinson, warga British, yang mengalami sindrom 'locked-in' dan kalah dalam permohonan mendapatkan kebenaran mahkamah untuk mati, meninggal dunia di sini semalam.

Nicklinson, 58, mati enam hari selepas Mahkamah Tinggi London menolak permohonannya untuk mendapatkan seorang doktor bagi memenuhi niatnya dengan harapan boleh menamatkan kesengsaraan hidupnya.

Bekas pemain ragbi dan ahli sukan terjun ini meninggal dunia di rumahnya di Melksham, barat London, jam 10 pagi semalam.

Menerusi Twitter, keluarga Nicklinson berkata, dia meninggal dunia secara semula jadi.

Bagaimanapun pada sidang media, peguam keluarganya, Saimo Chahai berkata, Nicklinson enggan mengambil makanan sejak mahkamah menolak permohonan dia dan kesihatannya terjejas teruk sejak itu, selain dijangkiti radang paru-paru.

Minggu lalu, Nicklinson yang lumpuh dari leher hingga ke bahagian bawah ekoran strok sejak tujuh tahun lalu, kalah dalam permohonan untuk mendapatkan hak untuk mengakhiri hidupnya.

Mahkamah Tinggi London menolak permohonan dibuat Nicklinson untuk 'mati' mengikut masa dan tarikh pilihannya.

Dia memohon hak dari segi perundangan untuk mendapatkan seorang doktor yang boleh menamatkan nyawanya tanpa pegawai perubatan yang bakal dipilihnya itu dikenakan didakwa.

Sejak mengalami strok pada 2005, Nicklinson berhadapan dengan sindrom 'locked-in'.

Sindrom 'locked-in' merujuk kepada satu keadaan di mana seorang pesakit sedar dan terjaga tetapi tidak boleh bergerak atau berinteraksi secara lisan ekoran keadaan lumpuh penuh yang dialaminya.

Mahkamah juga menolak kes yang serupa dibawa oleh seorang lagi lelaki yang berhadapan dengan sindrom 'locked-in'. Pemohon kedua itu hanya dikenali sebagai Martin, berusia 47 tahun.

Keputusan itu mengecewakan Nicklinson. Isterinya, Jane memberitahu media bahwa keluargarnya "sangat kecewa" dan akan memfailkan rayuan.

Dalam kenyataan dibuat menerusi komputernya sebaik mahkamah mengumumkan keputusan, Nicklinson berkata: "
Itu bukan keputusan yang saya harapkan. Ia sama sekali (sesuatu yang) saya tidak menjangkakan."

"
Hakim, seperti juga ahli politik, adalah pihak yang bergembira apabila mereka dapat mengelak daripada berhadapan dengan isu-isu yang sebenar. "Penghakiman ini bukan sesuatu yang terkecuali (daripada hakikat sebenar)," katanya.

Portal Telegraph melaporkan bahawa Nicklinson yang mendapati kematiannya sudah tidak dapat dielakkan telah meminta ahli keluarganya agar memuat naik satu mesej terakhir di Internet.

Mesejnya berbunyi: "
Selamat Tinggal dunia, masanya sudah tiba. Saya sudah lalui sedikit keseronokan."

Jane, anak perempuan mereka Lauren dan Beth serta adiknya Ginny ada bersama Nicklinson ketika dia menghembuskan nafas terakhir.
Jane berkata: "Saya telah hilang orang dicintai, bagaimanapun dia sudah tidak lagi mengalami kesengsaraan hidup."


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Lain!!?