Hahh!!? - Nenek Ini Hidup Tanpa Duit Selama 15tahun





Seorang nenek di Jerman hidup sihat, makmur, dan bahagia setelah dirinya mendermakan seluruh wangnya 15 tahun yang lalu.

Heidemarie Schwermer, meninggalkan rumahnya di Dortmund dan saat ini berjalan dari kota ke kota hanya berbekal beg, telefon, dan laptop.

"Saya telah menemukan cara bagaimana boleh hidup tanpa wang, saya boleh mendapat apa pun yang saya perlukan kan dengan barter dan mendapatkan hadiah," ujar janda berusia 69 tahun itu, seperti dikutip Orange, Sabtu (9/7/2011).

Schwermer, yang telah melancarkan buku berjudul "The Star Money Experiment" menolak untuk menerima royalti dari penerbit buku.

"Saya menyuruh penerbit untuk mendermakan royalti saya, hal itu akan membuat kebahagiaan bagi banyak orang," tambahnya.

Schwermer meninggalkan rumahnya pada 1996 lalu saat anak-anaknya meninggalkannya kerana sikap Schwermer yang jengkel terhadap masyarakat yang rakus.

"Saya tidak pernah kekurangan pangan, pakaian atau pun teman dan saya pun tidak stress. Saya tidak dikuasai oleh wang, pajak atau keserakahan," ujarnya

"Saya bahkan lebih sihat, sejak 15 tahun, saya tidak pernah pergi ke doktor dan saya pun tetap sihat, saya bahkan tidak perlu khuatir akan masa depan saya, saya menikmati setiap detik dari hidup saya," tegasnya



-Sumber-

2 comments:

  1. Apa rahsianya? Aku dengar pelakon "Ali Setan" iaitu saudara Azmil Mustapa pun tak perlukan duit untuk hidup. Maksudnya dia ada org bagi duit, makanan kat dia tanpa perlu bekerja.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Lain!!?