Hahh!!? - Top 10 Bandar Sampah Terbaek!


Pollution atau pencemaran memanglah masalah yang besar di mana-mana bandar di dunia. Memang kata orang mahukan kemajuan tetapi masalah sebegini sering pandang remeh temeh. Kalau di Malaysia , usaha demi usaha dilakukan dan kita patut bersyukurlah tidak termasuk dalam 10 bandar di bawah ini. Jom tengok countdown bandar-bandar berikut :


1. Baghdad – Iraq


Baghdad memang problem. Peperangan demi peperangan. Asyik ada je bom meletup. Jadi tak hairanlah pencemaran pun semakin teruk. Kualiti air.. jangan cakaplah. Penuh dengan penyakit.


2. Brunei – Darussalam 



Terkejut jugak Brunei boleh masuk dalam carta top 10 ini.


3. Dhaka – Bangladesh 



Dhaka ni ibu negara Bangladesh kat selatan Asia. Antara Burma dan India. Memang penuh dengan pencemaran air. 


4. Karachi – Pakistan


Karachi ni bandar metropolitan dan kiranya pusat perniaaanlah untuk Pakistan. Tetapi itulah, pencemaran dan penyakit pun semakin meningkat kerasa pencemaran udaranya dan juga pencemaran bunyi. 35% daripada penduduk di sini menghidapi macam-macam penyakit zaman moden!



5. Lagos – Nigeria


Lagos ni pusat perniagaan dan bandar terbesar di Nigeria. Asap jangan ceritalah. Dengan penduduk yang ramai , hampir 12 juta orang tempat ini menjadi pusat pencemaran udara yang sangat teruk.




6. Mexico City – Mexico


Bandar Mexico ini dulu yang paling bersih. Kini tidak lagi. Sudah jadi yang terburuk. Bukan sahaja pencemaran udara tetapi lapisan ozonnya juga tercemar.



7. Moscow- Russia



Walaupun bandar Moscow merupakan ibu negara Russia dan bandar yang terpenting di mana penduduknya terpaksa membayar dalam $3,000 sebulan untuk apartment 3 bilik walaupun tiada saluran air yang bersih. Moscow kini punya pencemaran udara yang teruk. Hampir setiap hari terpaksa menghadapi masalah paru-paru. Cholera juga semkin meningkat kerana banyak kawasan terdedah dengan pembuangan sampah sarap.



8. Maputo – Mozambique 


Maputoibu negara dan bandar terbesar di Mozambique berdekat pinggir pantai Laut India. Penuh dengan bahan terbuang begini. Sampah sarap besar-besar ditinggalkan begitu sahaja ditepi tepi sungai dan laut..


9. Mumbai – India

Mumbai merupakan bandar yang popular di dunia kan. Tetapi tengoklah sampah sarap tepi tepi bandar tu je. Bandar yang sibuk dan penuh sesak. Ada tempat yang boleh kita harapkan tidak bau sampah sarap yang busuk tu tapi hakikatnya bandaraya yang cantik itu sebenarnya mempunyai pencemaran udara.


10. New Delhi – India


Wow! Ini Power. Sampah sarap sudah tiada maaf bagimu. Boleh nampak macaman penyakit berluasa di sini. Memang ramai menghidapi penyakit berjangkit di New Delhi.



-Sumber-

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Lain!!?