Berita!!? - Bayi dengan 6 kaki, sudah tinggal 2 kaki kerana pembedahan yang berjaya



Bayi yang dilahirkan dengan enam kaki telah menjalani pembedahan yang berjaya untuk mengeluarkan 4 anggota tambahan, menurut kata doktor hari ini. Bayi dari Karachi di Pakistan dipercayai mempunyai kembar parasit, yang telah membesar tidak betul di dalam rahim, menyebabkan kewujudan kaki tambahan. Satu pasukan lima doktor berjuang untuk menyelamatkan nyawa kanak-kanak itu di Institut Kebangsaan Kesihatan Kanak-kanak di Karachi.

Ketua NICH, Jamal Raza, berkata kelahiran yang luar biasa adalah hasil daripada penyakit genetik yang akan menjejaskan hanya satu dalam sejuta atau lebih bayi. 'Ia adalah aneh bahawa nampaknya satu bayi dengan enam kaki yang tidak normal seperti biasa sebagai kanak-kanak lain, "katanya.

Sebelum pakar bedah boleh membuat pembedahan, mereka berkata mereka terpaksa membuat pemeriksaan yang mana kaki parasit tersebut dan kaki bayi itu. Doktor meneliti ujian darah MRI dan CT scan sebelum membuat keputusan untuk melakukan pembedahan. Pembedahan selama lapan jam dan dilakukan secara berperingkat-peringkat. Bayi ini telah berada di wad unit rawatan rapi sejak dia dilahirkan pada minggu lepas.



Sebelum pembedahan

Imran Shaikh, bapa bayi yang tinggal di Sukkur, berkata beliau bersyukur anaknya dirawat.

'
Kami adalah sebuah keluarga miskin. Saya berterima kasih kepada kerajaan dan doktor yang membantu mengendalikan bayi saya, 'katanya. Shaikh dan isterinya tinggal di Sukkur, sekitar 280 kilometer ke utara di mana anaknya sedang dijaga. Isterinya dilaporkan akan pulih dengan baik dari kelahiran dan dalam keadaan kesihatan yang baik.

Beliau berkata mereka bercadang untuk menamakan anak mereka Umar Farooq.
Jabatan kesihatan wilayah Sindh berkata mereka telah memeriksa jika dia memerlukan apa-apa rawatan lanjut untuk menjalani kehidupan yang normal.


-Sumber-

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Lain!!?